Verktyget Dela för samarbete i Adobe Acrobat Pro

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Verktyget Dela för samarbete i Adobe Acrobat Pro

Från kursen: Acrobat Pro från början

Skicka eller dela dokument för samarbete via Adobe Document Cloud, Dropbox eller Google Drive.
Köp medlemskap
Nu har jag återigen öppnat mitt anbud med alla bilagorna. Det kan ju vara lämpligt att mer än en person kollar detta, innan det går iväg! Och dem som föreslås i teamet, kan behöva kasta ett öga på sina CV:en. Numera finns det ju många olika delningsfunktioner, inom en och samma organisation kan det ju vara så att ni har en rutin att jobba via Teams eller Dropbox och då är knappast Document Cloud intressant! Externt däremot kan det ibland vara en fördel att tillfälligt kunna dela och samarbeta, utan att ha konton och inlogg någonstans. Som vanligt i Acrobat, finns det flera sätt att göra samma sak. Så när jag klickar på Dela, så ser du att jag lika gärna kunde tryckt på den lilla avataren med plus-tecknet. Och klickar jag Skicka för kommentarer, så kommer jag faktiskt till exakt samma läge. I dialogen kan jag styra om mottagaren ska kunna kommentera, eller inte. Sedan finns det ju ännu en knapp här uppe, kuvert-ikonen för att skicka filen med e-post. Där kan du välja mellan att bifoga filen i mejlet, eller att ladda upp filen till Document Cloud, så att mejlet du skickar bara innehåller en länk dit. Men detta är inte att dela, i syfte att kunna samarbeta. Mottagaren kommer inte att kunna kommentera filen du laddat upp. För att kunna samarbeta i en fil behöver du alltså använda det som kallas för Dela med andra och se till att aktivera möjligheten att kommentera. Du kan till och med lägga till datum för deadline här. När du har delat filen, har du fått en ny symbol här som visar att den är delad och att den är uppladdad till Document Cloud. Mottagaren får ett mejl att hen har tillgång till filen och hur lång tid hen har på sig. Med den här knappen växlar du mellan läget där du ser kommentarerna och läget där du ser information om delningen. När du själv lägger till en kommentar ser alla, som har tillgång till filen, den. Och under tiden filen är delad, kan du heller inte göra så mycket annat med den. Du ser inga genvägar här till höger och om du går till vyn Verktyg ser du dem, men de är gråa och inaktiverade. Här kan du lägga till ytterligare personer att dela filen med. Dem kommer att få samma behörighet, som den första. Och du kan också kopiera en länk till den delade filen och skicka ut via mejl. Via den går det också att kommentera. Om du vill sluta dela filen innan förfallodatum, kanske har alla redan sagt sitt, klickar du här. En skillnad här från till exempel Dropbox är att du slutar dela till alla samtidigt. Du får en säkerhetsfråga på vägen och i nästa steg tas delningen bort. Så nu är det bara du som har tillgång till filen igen. Då är mitt tips att spara ned den kommenterade versionen, på samma ställe som du hade originalet. Jag ska förklara varför. Du når Document Cloud via Hem-vyn. När jag delade filen, stod det ju att den laddas upp till Document Cloud, av någon anledning räknas den ändå inte fullt ut som lagrad där och syns därför inte under Alla filer. Bland Alla filer, tar den inte med det som delas till Document Cloud, bara det som sparas dit från Acrobat. Däremot hittar jag filen under rubriken Delas av dig och som synes ligger den kvar där, även efter avslutad delning. Den kommer att ligga kvar där tills du själv väljer att ta bort den, men i många lägen känns det logiskt att lagra den tillsammans med den föregående versionen, den som du delade ut och då måste du alltså aktivt välja att ladda ned den dit. Det finns inte någon synkning, eller liknande, mellan Document Cloud och dina andra lagringsplatser. För att hålla lite ordning i Document Cloud, kan du titta in hit då och då. Du kan se alla filer, dem du delar eller har delat till andra, och det som andra delar med dig. Kanske blir det en del av din digitala städningsrutin att kolla upp ibland och ta bort sådant som du inte längre behöver. När du markerar och väljer Ta bort, får du en extra påminnelse om att du faktiskt tar bort den helt. Så om inte annat, så är det då du har möjlighet att spara ned den. Document Cloud är alltså ett av flera sätt att dela ett dokument, men oavsett hur filen delas, så är det kommentarsverktygen ni kan använda för att lämna synpunkter och ge förslag på ändringar i dokumentet. Det är dem nästa avsnitt handlar om.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Design & Layout