Verktyget Ordna sidor i Adobe Acrobat Pro

Lås upp avsnittet

För att kunna se avsnittet behöver du ha tillgång till kursen via ett medlemskap. Köp medlemskap

Verktyget Ordna sidor i Adobe Acrobat Pro

Från kursen: Acrobat Pro från början

Med Sidminiatyrer och Ordna sidor i Adobe Acrobat Pro kan du överblicka, flytta om, lägga till och ta bort sidor i ditt dokument.
Köp medlemskap
Acrobat Pro erbjuder en rad möjligheter att möblera om i en befintlig pdf-fil. Flytta sidor, ta bort, eller flytta ut sidor och lägga till sidor. Tomma, eller från ett annat dokument. Flera av dem här funktionerna når du via sidminiatyrer, i navigeringsrutan. Klicka på menyn, eller högerklicka, för att se vad som går att göra. Som du nu har sett flera gånger, så finns det alltid flera sätt att göra samma sak i Acrobat. Dem här funktionerna och många fler, hittar du också i verktyget Ordna sidor. Som vanligt kan du lägga till det verktyget som en genväg till höger, om du vill ha det lättillgängligt i alla lägen. Det är hit jag går om jag har limmat ihop filer, där jag inte vill ha alla sidor kvar, då kan jag gallra här. Här ser man rätt väl vad som finns på varje sida. När du pekar på en sida här, dyker det upp en liten minimeny för just den sidan. Du ser några alternativ, ett av dem är att rotera sidan. Du kanske har en tabell med i din pdf, som använder sidans höjd som bredd. Du kan klicka på prickarna för att se fler verktyg, eller högerklicka för att nå samma alternativ som du kunde nå via sidminiatyrer. En funktion jag gärna vill tipsa om, är att kunna infoga en tom sida. Om du till exempel sätter ihop dokumentation från en konferens, med flera olika pdf:er, så kan du lägga en tom sida mellan varje föreläsares del. Du kan också infoga sidor från en annan fil. Kanske glömde du en av dem bilagor som skulle vara med. Mitt tips är att i så fall gå den här vägen, infoga sidor från fil. Snarare än att klippa och klistra in enskilda sidor, från en annan fil. Det ska även vara möjligt att klippa och klistra in, men jag har dåliga erfarenheter av att det har ställt till det med tagg-strukturen och därmed också med tillgängligheten i filer. I verktyget Ordna sidor, finns också möjligheten att dela upp en pdf. Du kan extrahera valda sidor och skapa en särskild fil av dem. I så fall väljer du om de samtidigt ska vara kvar i den första filen. Med sax-verktyget Dela, kan du dela upp din fil på flera. motsatsen till att kombinera, som jag visade i förra avsnittet. Hittills har kursen handlat om ändringar på fil- och sid-nivå, men i nästa avsnitt är det dags att zooma in på vad du kan ändra i själva innehållet och hur du gör det.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Design & Layout