Mockup med ett företags logotyp på flera olika produkter

Kurs: Skapa en grafisk manual

Lärare: Markus Ojanperä

  • 17 avsnitt
  • 51min
  • Släpptes september 2022
Köp medlemskap

Välkommen!

01:41 | Provavsnitt

Företagets grafisk manual sammanställer all information som bör ingå i en grafisk profil.

Spela upp avsnitt

Fördelarna med en grafisk manual

03:31 | Provavsnitt

En grafisk manual sammanställer allt viktigt innehåll i din grafiska profil så att du lätt kan ta reda på

Spela upp avsnitt

Visa din grafiska profil i en manual

Företagets visuella identitet är oftast det första du upplever i kontakt med ett företag eller varumärke. Det avgör om du får en positiv känsla, om du känner förtroende eller tvärtom tycker att företaget känns oseriöst.

En grafisk manual innehåller riktlinjer för hur du och dina kollegor använder de byggstenar som skapar företagets visuella identitet: logotyp, färg, typsnitt, bildmanér och grafiska element.

Börja gärna med att se kursen Skapa en grafisk profil.

En grafisk manual ska vara tydlig med inspirerande.

En grafisk manual är en handbok och det betyder att det ska finnas regler. Men det är också viktigt att den förutom vägledning innehåller inspiration. Den ska ge bra förutsättningar för att skapa och vara kreativ. Annars kommer den troligen inte att användas.

Ett bra sätt att göra din grafiska manual inspirerande är att visa exempel på hur färger, logotyper och grafiska element får och kan användas. Använd gärna mockups för att visualisera.

Om kursen Skapa en grafisk manual

Den här kursen lär dig att skapa en Grafisk manual i InDesign. Ladda ner mallen som finns bland stödmaterialet innan du sätter igång, så att du kan jobba med dokumentet parallellt som du ser kursen.

Du lär dig:

  • fördelar och nackdelar med en grafisk manual
  • vad en grafisk manual bör innehålla
  • hur du presenterar företagets logotyp
  • hur du presenterar och visar företagets färger
  • hur du presenterar företagets typsnitt
  • varför de grafiska elementen är viktiga för företagets profil
  • hur du presenterar företagets bildstil
  • vikten av att informera och visa upp manualen
  • hur du får medarbetarna att använda manualen

När du sett kursen vet du vad en grafisk manual ska bestå av och hur du ska strukturera innehållet. Du känner dig trygg i att du själv kan sätta ihop en bra och tydlig presentation av hela ditt företags grafiska profil.

Om läraren Markus Ojanperä 
Markus Ojanperä är strategisk designer. Han har över 20 års erfarenhet som grafisk och digital designer. Grafiska profiler, trycksaker, webbplatser och andra typer av digitala användarcentrerade lösningar är sådant som Markus skapar.

Fler kurser i ämnet

Så tycker våra medlemmar

Läs alla omdömen om Design & Layout