Sammanställ din grafiska profil i en manual
En grafisk profil består av byggstenarna: logotyp, färger, bilder och typsnitt. En grafisk manual är handboken som berättar hur byggstenarna ska användas.
Tillsammans blir de en grafisk identitet. Den är ansiktet utåt och avgör hur andra uppfattar ett företag.
Att ta fram en grafisk manual är andra steget till en komplett grafisk identitet. Första steget är att samla ihop alla byggstenar, som du lär dig i kursen Skapa en grafisk profil. Nu är det dags att sammanställa allt i en grafisk manual.
Markus Ojanperä är en erfaren grafisk formgivare med över 20 år i branschen. Han hjälper dig att skapa en grafisk manual och guidar dig från start till mål.
En grafisk manual ska vara tydlig och inspirerande
En grafisk manual är en handbok och det betyder att det ska finnas regler. Men det är också viktigt att den förutom vägledning innehåller inspiration.
Manualen ska ge bra förutsättningar för att skapa och vara kreativ. Annars kommer den garanterat inte att användas.
Ett bra sätt att göra din grafiska manual inspirerande är att visa exempel på hur färger, logotyper och grafiska element får och kan användas. Använd gärna mockups för att visualisera.
Om kursen
Den här kursen är för dig som har en färdig grafisk profil. Din logotyp är klar, företagets färger och typsnitt är spikade. Allt följer en röd tråd som tydligt visar upp ditt företags identitet.
Nu vill du sätta samman alla byggstenar till en snygg och inspirerande grafisk manual i InDesign. Markus Ojanperä hjälper dig på vägen.
Ladda gärna ner InDesign-mallen som finns i stödmaterialet innan du sätter igång. Den är enkel att arbeta i även om du inte har förkunskaper i InDesign. Och du kan jobba med dokumentet samtidigt som du ser kursen.
Kursen är uppdelad i 17 avsnitt. Som medlem ser du kursen när du vill på din dator. Du kan när som helst repetera avsnitt.
Efter kursen vet du vad en grafisk manual ska bestå av och hur du strukturerar innehållet. Du känner dig trygg i att du själv kan sätta ihop en bra och tydlig presentation av hela ditt företags grafiska profil.
Du lär dig
- varför du behöver en grafisk manual
- vad en grafisk manual bör innehålla
- hur du presenterar företaget
- regler för hur byggstenarna får användas
- hur du presenterar logotypen, färger, typsnitt och bildmanér
- hur ikoner och mönster kan komplettera din grafiska manual
- varför och hur du bäst når ut med manualen
- hur du får medarbetarna att använda manualen.
Om Markus Ojanperä
Markus Ojanperä är en erfaren grafisk formgivare med över 20 år i branschen. Han har hjälpt både små och stora företag med att ta fram en visuell identitet. I den här kursen lär han dig att skapa en grafisk manual.
Markus Ojanperä
Grafisk formgivare
Fler kurser av Markus